Film NEPELA je jedním z nejočekávanějších slovenských filmů letošního roku. Tvůrci představují plakát a trailer, ve kterém mohou diváci vidět kontury díla, které se tvořilo přibližně 5 let. Režisér a zároveň scénárista Gregor Valentovič ho začal psát během pandemie koronaviru, do kin přijde 30. října.

Netradiční pohled na Ondřeje Nepelu, kterého si mnozí pamatují jako pozitivně naladěného, ​​skromného člověka, to je film Nepela. Stejný člověk však sváděl těžké vnitřní boje související nejen s velmi slibnou kariérou profesionálního sportovce. Ale také – zda možná zejména – s politickým systémem, během kterého působil. Film zobrazuje příběh Ondřeje Nepely od jeho návratu na Slovensko po úspěšné zlaté Olympiádě v Sapporu v roce 1972. Byl na vrcholu sportovní slávy, až po jeho odchod do krasobruslařské ledové show Holiday on Ice na Západ v roce 1973.

Velký sen

Nepela sváděl boj následovat svůj sen, s překážkami politického charakteru, s vynuceným podáváním výkonu, ale i s vlastním složitým vnitřním světem. Jde tedy o zřejmě nejnáročnější období jeho života.

Reklama

 

Náročná příprava

Ondřeje Nepely ztvárňuje mladý talentovaný český herec Josef Trojan, který kvůli této postavě přibližně půl roku trénoval nejen krasobruslení, ale se také učil slovenský jazyk. Natáčení filmu tak hodnotí z více aspektů jako velmi náročné. „Jsem v každém obraze tohoto filmu, takže je to vlastně mravenčí práce, aby to neustále někam směřovalo. Protože v momentě, kdy bych někam úhel nebo bych se v některém okamžiku ztratil, tak by divák se mnou přestal jít. Je to velká zodpovědnost mít na ramenou takto obsahově náročnou roli,“ říká Trojan.

Originální prostředí u ledu

Jeho trenérku Hildu Moudrou si zahrála jedna z nejlepších slovenských hereček, Zuzana Mauréry. „Velmi mě těší, že jsem v originálním prostředí u ledu. Že jsem poznala Pepu Trojana, Adama Hagaru a takový trošku chlapecký bruslařský svět. Naši bruslaři, kteří hrají i ostatní bruslařské role, jsou velmi zlatí!“ Herecky se mi s ním velmi dobře spolupracuje, protože, aniž by předhrával a říkal to, co je ve scénáři, umí skvěle motivovat a nastavit situaci.‘

Podobně pozitivně vnímal mladého scénáristu a režiséra i Josef Trojan, a byl to právě Gregor Valentovič, který myšlenkou natočit film o zlomovém životním období Ondřeje Nepely nadchl producenta Ivana Ostrochovského. Tento se o Valentovičovi vyjádřil: „Myslím si, že Gregor bude výraznou postavou své filmové generace.“

Valentovič vytvořil scénář a následně měl v rukou i režii, za což byl velmi vděčný. „Je velké privilegium moci si napsat vlastní scénář, a pak ho moci realizovat. těžké, protože jsem ho stále tvořil, na místě ho přepisoval, když se něco změnilo, když si to žádala situace,“ přiznává se se smíchem.

Reklama